TRENGER DU TIPS FOR Å GÅ NED I VEKT?

I mitt forrige innlegg fikk jeg en kjempekommentar om hvordan man kan gjøre det lettere å gå ned i vekt.
Jeg syntes at det var så mye gode tips at jeg lik så greit legger den ut som et innlegg;


- Planlegg måltid og handling på forhånd. Let frem sunne oppskrifter og skriv ned det du trenger, gjør det til en regel å ikke ta med mer enn det du skal ha når du er i butikken.

- Har du veeldig lyst på noe usunt? Det er lov. Men lag deg en fast dag til å skeie ut litt. Det kan feks. være en dag i helga, en dag du har mye på timeplanen og trenger litt kos, eller den dagen favorittserien går og du vil kose deg. Har du lyst på noe, så ikke tenk "jeg skal ikke spise det" eller "aldri spise det", tenk heller "jeg skal spise det på tirsdag, for den dagen har jeg avtalt dette med meg selv. På denne måten forvandler du det å ha lyst på noe "forbudt" til noe positivt. Men alt med måte, du kan unne deg noe godt, men ikke la én dag i uken ødelegge for resten.

- Skulle du være så uheldig at dietten feiler litt? Ikke grav deg ned i skam. Og ikke fortsett på den gale vei. Har du spist et kakestykke og angrer deg, så ikke spis to fordet.

- Å skrive hjelper mye. Både på å holde orden i dietten, og motivasjonen. Det er dessuten sunt på det psykiske plan. Hvis en skal gå ned i vekt, så må man faktisk "sulte" kroppen litt, slik at den mister fett. Dette er en påkjenning for kroppen uansett hvor raskt eller sakte du går ned. Mange som begynner å spise sunt tror at det automatisk vil få deg til å føle deg bedre, men i begynnelsen er det ofte hardt både fysisk og psykisk, helt til du venner deg til det. Skriv ned grunner til HVORFOR du ønsker dette. Skriv ned tanker rundt god helse og andre fordeler. Skriv ned den personen du ønsker å være på innsiden og utsiden. Når dette står nedskrevet et sted, er det enklere å huske de dagene motivasjonen ikke går av seg selv.

- Prøv å gå så mye som mulig. Spaserturer er sterkt undervurdert. Det ER bra trening å få opp pulsen litt, selv om du ikke svetter. Prøv å "lure" deg selv: tenk som om buss og bil ikke var en mulighet og gå til butikken, skole/jobb, og når du skal noe sosialt. Det er lett å tenke at "jeg har en tidsklemme" også videre, men tenk heller at du SPARER tid: i tillegg til å komme deg fra a til b, får du luftet hode og kropp, samtidig som du forhåpentligvis får en god opplevelse uansett vær. Føler du deg ikke i form for trening er en gåtur en helt grei erstatning.

Når det gjelds trening: Man får høre at man må trene i minimum 20 minutter tre ganger i uken for å forbedre formen, og dette stemmer. Men for folk som ikke trener fast er dette ofte vanskelig å trives med. Begynn med én dag i uken. Dette har alle tid til, uansett, og det er lett å finne et tidsrom uten press og stress. Deretter kan du oppgradere sakte. Gjør du dette får du sjansen til å lære å trives med å trene. Jeg kunne ikke fordra trening fordi jeg følte meg presset til å begynne for hardt. Derfor begynte jeg i det små, og lærte meg å verdsette den tiden jeg brukte på trening. Jeg lærte meg å ha det gøy på trening, kjenne hvordan jeg saaakte ble sterkere og mer fit, og hvordan trening gjorde meg glad. Nå trener jeg fem ganger i uken, og det kun av glede - ikke av press på meg selv.

Lykke til =)

Utrolige gode tips som jeg har tatt til meg i alle fall! :)

Stikkord:

13 kommentarer

Elisabeth

19.07.2010 kl.14:20

Kjempe bra innlegg! =D

Mange gode tips og skrevet på en fin og motiverene måte!

Ha en fin uke

bixxx ♕

20.07.2010 kl.10:50

Bra tips :D Hva gjør man om man har evig lyst på pannekaker akkurat nå da ;(?

Irene Sandmoen

20.07.2010 kl.10:53

Jeg har begynt å tenke ekstra mye over hva jeg spiser :)

Jeg har lovet meg selv at godteri, kan spises i helgene og ikke ellers.

Det er veldig hardt og så langt har jeg klart det veldig bra :)

Jeg var på kino i går og var faktisk stolt over meg selv, fordi jeg kjøpte farris, i stedet for brus og når jeg skulle kjøpe kino godt, så ble det salt sild:)

Altså kun lakris og lakris er bedre enn sjokolade :)

ssexyy.blogg.no

20.07.2010 kl.11:05

Bra tips. :D
Jeg holder på å gå ned i vekt nå (skal bare ned ca. 5 kilo) og det som har funket veldig bra for meg sålangt er å spise 5 ganger om dagen. Spiser hver annen time frem til middag (ca. 17 tida). Spiser altså lite og ofte og det holder forbrenninga i gang, og man får i seg nok mat til at man ikke blir sugen på godis :) Jeg bytter nå også ut noen måltider med Allévo shaker/barer (200 kalorier i hver) mens jeg går ned.

Lykke til!

Helene

20.07.2010 kl.11:12

kjempegode tips :)

Amalie Lea <3

20.07.2010 kl.11:15

når du sier dette så får jeg motivasjon! det som er dumt at jeg er bare 14 og da kan jeg ikke gå på treningssenter enda, men jeg spiser sunt, er knekkebrød og appelsinjuice sunt? det er det jeg spiser nå, ellers så er det knekkebrød med ost og melk eller syltetøy jeg spiser om dagene.

Henriette <3

20.07.2010 kl.11:18

Tusen takk for tips :D

- Henriette <3

Caroline

20.07.2010 kl.11:29

utrolig fine tips, dette fikk opp motivasjonen litt!!

Elise Karlstrøm Bjørnstad

20.07.2010 kl.11:39

Takk for tipset :)

Luna Anette

20.07.2010 kl.12:23

Kjempegode tips!!

Frøken Nonsens

20.07.2010 kl.12:38

Flotte tips! Det skal ikke så mye til, alle monner drar!:)

Gina

20.07.2010 kl.12:54

takk for tipset;)

forrige uke spiste jeg bare sunt og det hadde jeg lovet mamma og pappa og jeg klarte det :)

Skriv en ny kommentar

hits