JEG VIL JEG VIL, Å SKAL FÅ DET TIL!!!

Kjære gud i himmelen, gi meg inspirasjon og motivasjon til å holde mote oppe. 

Jeg har mistet så ufattelig mye motivasjon de siste ukene, å det er vanskelig å holde seg unna godbitene. 
Hver morgen våkner jeg av et skikkelig kikk som sier at " I dag skal jeg starte om igjen", men jeg føler at alle planene og målene bare skyves unna. Jeg trenger MOTIVASJON. Jeg trenger et spark bak, og ikke minst trenger jeg noen å trene sammen med. Noen som kan dra meg med ut, på treningsstudio, på turer og m.m. 

I morgen skal jeg anskaffe meg ei badevekt. Jeg tror at jeg klarer å presse meg til litt mer om jeg har en. I og med at da kan jeg måle meg en bestemt dag hver uke, å ha som mål at tallet hele tiden skal minke. Det er jo motivasjon i seg selv.

Og dette bilde fra google er en inspirasjon i seg selv...

Ei venninne og jeg snakker om å starte på et treningsstudio nede i gata her. Ei annen jeg prata med sa at det var lurt å trene på formiddagen, da det ikke var så masse folk der. Å når det gjelder meg og trening, så er jeg egentlig ikke så veldig gira på å stå som glanestokk for alle og enhver. Det kan jeg være når kroppen begynner å ta form! :)
Eneste jeg kommer på som kanskje er en ulempe med å trene på formiddagen er at Daniel er nødt til å være med. 
Men, om venninnen min blir med, så kan vi jo alltids trene på skift. En passer Daniel, mens den andre trener. Når jeg tenker meg om, skal det ikke bli noe problem i det hele tatt. Daniel trøyer seg godt alene så lenge han har noe å holde på med. Å man står jo ikke på et treningssenter i mange timer?!

Noen tips om hvordan man får motivasjon og inspirasjon?!

3 kommentarer

Sunniva

15.07.2010 kl.00:48

Uff, samme her..

Sandra

15.07.2010 kl.20:16

Sliter med det samme også!

;)

15.07.2010 kl.22:53

- Planlegg måltid og handling på forhånd. Let frem sunne oppskrifter og skriv ned det du trenger, gjør det til en regel å ikke ta med mer enn det du skal ha når du er i butikken.

- Har du veeldig lyst på noe usunt? Det er lov. Men lag deg en fast dag til å skeie ut litt. Det kan feks. være en dag i helga, en dag du har mye på timeplanen og trenger litt kos, eller den dagen favorittserien går og du vil kose deg. Har du lyst på noe, så ikke tenk "jeg skal ikke spise det" eller "aldri spise det", tenk heller "jeg skal spise det på tirsdag, for den dagen har jeg avtalt dette med meg selv. På denne måten forvandler du det å ha lyst på noe "forbudt" til noe positivt. Men alt med måte, du kan unne deg noe godt, men ikke la én dag i uken ødelegge for resten.

- Skulle du være så uheldig at dietten feiler litt? Ikke grav deg ned i skam. Og ikke fortsett på den gale vei. Har du spist et kakestykke og angrer deg, så ikke spis to fordet.

- Å skrive hjelper mye. Både på å holde orden i dietten, og motivasjonen. Det er dessuten sunt på det psykiske plan. Hvis en skal gå ned i vekt, så må man faktisk "sulte" kroppen litt, slik at den mister fett. Dette er en påkjenning for kroppen uansett hvor raskt eller sakte du går ned. Mange som begynner å spise sunt tror at det automatisk vil få deg til å føle deg bedre, men i begynnelsen er det ofte hardt både fysisk og psykisk, helt til du venner deg til det. Skriv ned grunner til HVORFOR du ønsker dette. Skriv ned tanker rundt god helse og andre fordeler. Skriv ned den personen du ønsker å være på innsiden og utsiden. Når dette står nedskrevet et sted, er det enklere å huske de dagene motivasjonen ikke går av seg selv.

- Prøv å gå så mye som mulig. Spaserturer er sterkt undervurdert. Det ER bra trening å få opp pulsen litt, selv om du ikke svetter. Prøv å "lure" deg selv: tenk som om buss og bil ikke var en mulighet og gå til butikken, skole/jobb, og når du skal noe sosialt. Det er lett å tenke at "jeg har en tidsklemme" også videre, men tenk heller at du SPARER tid: i tillegg til å komme deg fra a til b, får du luftet hode og kropp, samtidig som du forhåpentligvis får en god opplevelse uansett vær. Føler du deg ikke i form for trening er en gåtur en helt grei erstatning.

Når det gjelds trening: man får høre at man må trene i minimum 20 minutter tre ganger i uken for å forbedre formen, og dette stemmer. Men for folk som ikke trener fast er dette ofte vanskelig å trives med. Begynn med én dag i uken. Dette har alle tid til, uansett, og det er lett å finne et tidsrom uten press og stress. Deretter kan du oppgradere sakte. Gjør du dette får du sjansen til å lære å trives med å trene. Jeg kunne ikke fordra trening fordi jeg følte meg presset til å begynne for hardt. Derfor begynte jeg i det små, og lærte meg å verdsette den tiden jeg brukte på trening. Jeg lærte meg å ha det gøy på trening, kjenne hvordan jeg saaakte ble sterkere og mer fit, og hvordan trening gjorde meg glad. Nå trener jeg fem ganger i uken, og det kun av glede - ikke av press på meg selv.

Lykke til =)

Skriv en ny kommentar

hits